G-vectoring Control

Nieuwe technologie

Nog meer eenheid tussen auto en bestuurder 

 

Bij het ontwikkelen van iedere nieuwe Mazda staan de bestuurder en de passagiers centraal om zo te zorgen voor het ultieme rijplezier. Voor de volgende stap hierin hebben onze ontwerpers in detail gekeken naar de relatie tussen motor, versnellingsbak, chassis en carrosserie en zijn zij er met een serie nieuwe technologieën in geslaagd de eenheid tussen mens en auto (Jinba Ittai) verder te vergroten. Van deze zogenaamde SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS is de eerste opvallende en unieke technologie die wij introduceren G-Vectoring Control (GVC).

Jinba Ittai

G-Vectoring Control

De precieze technologie van de SKYACTIV motor stelt ons in staat om samen met het SKYACTIV chassis op precies het juiste moment kleine wijzigingen aan te brengen in het gedrag van de auto. Hierdoor wordt de stuurbeweging effectiever, doordat de bedoelde beweging beter aansluit op wat de auto doet.

Zie het als een butler die ongemerkt precies op het juiste moment de juiste actie onderneemt waardoor alles – letterlijk – op rolletjes loopt en je nog intenser geniet van het rijplezier in je Mazda.

G-Vectoring Control is een unieke combinatie van de reeds bestaande kwaliteiten van de SKYACTIV Technologie en slimme software waardoor het geen gewicht toevoegt aan de auto.

Voordelen van G-Vectoring Control

G-Vectoring Control komt het beste tot zijn recht op bochtige wegen en wegen die glad zijn, bijvoorbeeld tijdens regenachtig weer. Als bestuurder ben je zelfverzekerder doordat de auto beter de bedoelde lijn volgt en je zult minder vermoeid zijn (bij lange ritten) doordat (onbewuste) correcties minder nodig zijn. Bovendien ervaren jouw passagiers vooral het comfort doordat hun lichaam minder beweegt en bijvoorbeeld lezen in de auto of het bedienen van een mobiele telefoon gemakkelijker gaat.

Ervaar G-Vectoring Control

We kunnen je natuurlijk precies tot in detail uitleggen hoe G-Vectoring Control werkt, maar het is ook iets dat je als bestuurder moet ervaren. Tot dit mogelijk is laten we je graag in deze animatie zien wat het effect is van G-Vectoring Control.

Focus op de stip op het voorhoofd en de schouders van de passagier om te zien hoe in de auto met G-Vectoring Control (links) veel minder inspanning nodig is om stil te kunnen blijven zitten. Bovendien laat de streep op het stuur zien dat de bestuurder tijdens het nemen van de bocht minder hoeft te corrigeren.

 

De nu al verkrijgbare Mazda6 2017 is standaard voorzien zijn van G-Vectoring Control als onderdeel van SKYACTIV-Vehicle Dynamics. De Mazda3 2017 die eind 2016 op de markt komt zal ook standaard voorzien zijn van G-Vectoring Control.


Lees hier het persbericht over G-Vectoring Control.