hero

Mazda & milieu

Onze verbintenis

 

Mazda promoot milieubescherming en draagt, in harmonie met de natuur, bij tot een betere maatschappij. Dit zijn onze principes.

 

De basis hiervoor is in 1992 voor het eerst geformuleerd en in 2005 hernieuwd in Het 'Mazda Global Environmental Charter'. Deze is op drie beloftes gebaseerd:

 

  • Mazda ontwikkelt milieuvriendelijke technologieën en producten. Met het Mazda Eco Mark voor auto's met milieuvriendelijke technologieën, zoals rotatiemotoren op waterstof.
  • Mazda gaat zuinig om met natuurlijke grondstoffen en verliest bij zakelijke activiteiten het ecologische aspect nooit uit het oog.
  • Mazda werkt samen met lokale en nationale overheden aan een schoner milieu.

 

Bekijk hier het statement van Mazda Motor Corporation inzake emissievoorschriften.

 

Resultaten en doelstellingen

 

Dit zijn enkele van onze recente verwezenlijkingen en enkele doelstellingen die we ons hebben gesteld.

 

  • Schonere uitstoot. Tegen 2005 kwam 90% van onze auto's in aanmerking voor het SU-LEV-certificaat (75% onder de emissienormen van 2005).
  • Recycling van onze auto's. Tegen 2015 zal 95% van onze voertuigen recycleerbaar zijn. Sinds 2002 zijn ze dat al voor 90%. Sinds 2005 werken we bijvoorbeeld met een unieke technologie die van oude bumpers nieuwe maakt door alle oude harsen te verwijderen.
  • Vermindering van de CO2 -uitstoot. Tegen 2010 zal de CO2 -uitstoot 10% lager zijn dan in 1990. In 2005 bedroeg de daling al 5%.
  • Ontwikkeling van alternatieve brandstoffen. In 2003 ontwikkelden we de RE-waterstofmotor van de Mazda RX-8. Hij heeft een dubbel brandstofsysteem waarmee men kan overschakelen tussen benzine en waterstof. In 2001 bouwden we een door een methanolbrandstofcel elektrisch aangedreven voertuig, de Premacy FC-EV.
  • Vermindering van het loodgebruik. Sinds 2002 is ons loodgebruik tot minder dan een derde van het niveau van 1996 gedaald.
  • Vermindering van het rechtstreeks gestort productieafval. In 2002 was dit in al onze Japanse vestigingen tot 0% gedaald. Ook elders zetten we onze inspanningen voort. Sinds 2005 is het stortafval teruggebracht tot minder dan 1% van het niveau van 1990.
  • Mazda's ontwerpfilosofie Zoom-Zoom heeft sterke nieuwe impulsen gekregen na de introductie van de Mazda6 (Atenza in Japan) in 2002. Sindsdien is Zoom-Zoom uitgegroeid tot een grote sterke boom met drie hoofdtakken, de thema's 'Stylish', 'Insightful' en 'Spirited'. En nu legt Mazda zich toe op de verdere groei van de takken 'Milieubescherming' en 'Veiligheid', terwijl we tegelijkertijd werken aan de versterking van de wortels, zodat de boom nog steviger in de grond staat en in de toekomst nog groter wordt.
Onze technologie