Financieel, Verdieping 31-10-18 | 2715 keer gezien

Mazda in het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2018

Vind jouw ideale Mazda als zakenauto.

Al tien jaar op rij wordt het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) uitgevoerd in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, Automobiel Management en het RDC. Doelstelling is het uitvoeren van kwalitatief hoogstaand, betrouwbaar en actueel onderzoek op het gebied van de zakenauto. Het NZO geeft inzicht in wensen en eisen, maatregelen en gedrag (gedragsveranderingen), toetst actuele thema’s en heeft voorspellende waarde.

Gegroeid in aandeel en Net Promotor Score

Uit dit onderzoek komt naar voren dat het aandeel van Mazda in de zakelijke markt met maar liefst 9,6 % is gegroeid. Het merk scoort ook bovengemiddeld goed in de Net Promoter Score (NPS). Deze tool peilt bij de respondent in welke mate hij of zij de zakenauto waarin ze rijden zou aanbevelen. Mazda verbetert zich op dit punt enorm met een score van +41 (komend van +24 vorig jaar en afgezet tegen een gemiddelde NPS score van +20) en scoort daarmee overall een plek in de top vier.

Bij de keuze van een zakenauto scoren factoren als wegligging, veiligheid en comfort het hoogst, in combinatie met een hoge instap, blijkt uit het NZO. Allemaal factoren die terug te vinden zijn bij het huidige gamma van Mazda.

Welk merk als volgende zakenauto?

Op de vraag welk merk men wil voor de volgende zakenauto kiest 2,1 % voor een Mazda. Een opmerkelijke score, omdat op dit moment het marktaandeel in de zakelijke markt 1,5 % is. Ofwel, meer mensen willen een Mazda dan er nu daadwerkelijk in rijden.

De daarmee gepaard gaande loyaliteit aan het merk Mazda is ook enorm gestegen: 37 % in 2016, 39 % in 2017 en 46 % in 2018 zegt dat hun volgende auto weer een Mazda is. Het resultaat is dat Mazda in de top 7 staat van meest attractieve merken. Het indexcijfer groeide van 105 naar 148 ten opzichte van het marktgemiddelde (een index van 148 betekent dat er 48% meer rijders voor het merk zouden kiezen dan nu).

Samengevat komt uit het NZO naar voren dat Mazda een goede en steeds meer interessante en verantwoorde keuze is bij het uitzoeken van een zakenauto.

Het volledige onderzoek kunt u hier downloaden op de website van de VNA.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *