Veelgestelde vragen over Mazda

Veelgestelde vragen over Mazda

Veelgestelde vragen

 

Blader door de meestgestelde vragen over producten en services van Mazda voor antwoorden, contactgegevens en nuttige links. Scroll door, of ga direct naar vragen over:

 

Garantie

Onderhoud

Navigatie & Infotainment

Technologie

Mazda Filosofie 

Mazda Accessoires

Algemeen

Hoe update ik mijn navigatiesysteem?

Het navigatiesysteem in je Mazda is te updaten bij je dealer, of je kunt het zelf doen via de Mazda Toolbox. Lees hier alles over het updaten van je navigatiesysteem.

Waar vind ik de handleiding van mijn auto?

Handleidingen en hulpvideo's over je auto zijn hier te vinden.

Waar vind ik meer informatie over Private Lease?

Alle informatie over Mazda Private Lease is hier te vinden.

Is Apple Carplay of Android auto beschikbaar voor Mazda?

Per 6 augustus is Apple Carplay beschikbaar voor Mazda. Android Auto is helaas nog niet beschikbaar. Lees hier meer informatie over Apple CarPlay.

Waar vind ik prijzen en aanbiedingen?

Je kan een auto naar wens samenstellen in onze configurator, een brochure aanvragen van het gewenste model of een proefrit aanvragen. Ook ben je altijd welkom bij één van onze dealers voor deskundig advies en een persoonlijk voorstel.

Garantie

Hoe lang heb ik garantie op mijn nieuwe Mazda?

Bij aankoop van een nieuwe Mazda ontvangt u een uitgebreide fabrieksgarantie van uw Mazda dealer. De Mazda fabrieksgarantie is drie jaar geldig, startende vanaf de eerste registratiedatum van de auto en tot een maximum van 100.000 km. Voor meer informatie over onze fabrieksgarantie kun je contact opnemen met jouw Mazda dealer of je kunt het garantie boekje raadplegen wat bij jouw nieuwe Mazda wordt geleverd.

Is de fabrieksgarantie overdraagbaar aan een nieuwe eigenaar?

Ja, de fabrieksgarantie van Mazda is van toepassing op jouw Mazda en is daarom overdraagbaar tussen eigenaars. 

Kan ik de garantietermijn voor mijn Mazda uitbreiden?

Met Mazda Plus Garantie kun je aansluitend aan de fabrieksgarantie tot twee jaar genieten van extra zekerheid. Mazda Plus Garantie kun je afsluiten voordat jouw Mazda drie jaar wordt, of binnen de eerste 100.000 kilometer, wat het eerst komt. Jouw Mazda Servicepunt kan je hier verder over informeren of je kunt een kijkje nemen op de website van Mazda.

Wat zijn de kosten van Mazda Plus Garantie?

U kunt Mazda Plus Garantie op elk gewenst moment tijdens de fabrieksgarantieperiode (drie jaar tot 100.000 km) afsluiten. Als u kiest om dit te doen binnen een maand (tot 1.500 km) na aankoop van uw Mazda, profiteert u van een gunstigere prijs. Hier vindt u de prijzen voor de verschillende modellen.

 

Voor rijscholen en taxi’s gelden afwijkende dekkingsvoorwaarden en prijzen. 

Vraag naar de voorwaarden en dekking van Mazda Plus Garantie bij jouw Mazda Servicepunt

Is de Mazda Plus Garantie overdraagbaar aan een nieuwe eigenaar?

De Mazda Plus Garantie is van toepassing op jouw Mazda en is daarom overdraagbaar tussen eigenaars.

In welke landen geldt de garantie voor mijn Mazda?

de fabrieksgarantie van Mazda en de Mazda Plus Garantie is overal in Europa geldig.

Wat is Mazda lakgarantie?

Jouw nieuwe Mazda heeft recht op 3 jaar Mazda lakgarantie, ongeacht het aantal gereden kilometers. Als zich gedurende deze periode enig probleem met de lak voordoet, wordt dit hersteld door de Mazda-dealer indien de fabrikant verantwoordelijk is voor de gebreken. Voor meer informatie en de voorwaarde over onze Mazda lakgarantie kun je contact opnemen met jouw Mazda Servicepuntof je kunt het garantie boekje raadplegen wat bij jouw nieuwe Mazda wordt geleverd.

Wat is Mazda carrosseriegarantie?

Jouw nieuwe Mazda heeft recht op 12 jaar garantie tegen doorroesten van het plaatwerk van de carrosserie van binnenuit. Voor meer informatie en de voorwaarde over onze Mazda carrosserie garantie kun je contact opnemen met jouw Mazda Servicepunt of je kunt het garantieboekje raadplegen wat bij jouw nieuwe Mazda wordt geleverd.

Wat is de garantietermijn op aangekochte originele onderdelen en accessoires?

Mazda geeft 2 jaar garantie op alle aangekochte originele Mazda  onderdelen en accessoires tegen materiaal – en fabricage-gebreken, ongeacht het aantal gereden kilometers.

Indien een accessoire aangekocht werd tijdens de verkoop van een nieuwe auto, geldt de 3 jaar/100.000 km fabrieksgarantie, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet.

Onderhoud

Waar kan ik mijn Mazda laten onderhouden?

We raden je aan om jouw Mazda te laten onderhouden bij een Mazda servicepunt.  Goed onderhoud vergt goed opgeleide medewerkers, speciale gereedschappen en de juiste documentatie voor maximale kwaliteit en betrouwbaarheid. Deze Mazda dealers en/of erkend reparateurs kennen jouw Mazda door en door en maken gebruik van originele onderdelen. Hiermee worden zowel de prestaties als de levensduur van jouw auto gewaarborgd. 

Waarom originele Mazda-onderdelen?

De originele Mazda-onderdelen worden ontworpen, gefabriceerd en getest voor jouw Mazda. Hierdoor staan ze garant voor betrouwbaarheid en prestaties, zeker als ze gemonteerd worden door speciaal opgeleide technici van Mazda. Alle originele onderdelen van Mazda zijn verkrijgbaar tegen scherpe prijzen en voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen van Mazda. Bovendien geeft Mazda 2 jaar garantie op originele onderdelen wanneer deze zijn gemonteerd buiten de garantieperiode van de auto. 

Wanneer heeft mijn Mazda onderhoud nodig?

Wanneer jouw Mazda onderhoud nodig heeft is afhankelijk van het type, bouwjaar en het gebruik.  Reken in principe minimaal elke 20.000 km of eenmaal per jaar op een onderhoudsbeurt. De juiste onderhoudsinterval van jouw Mazda kan je terug vinden in de gebruikershandleiding of je kunt contact opnemen met jouw plaatselijke Mazda servicepunt.

Wat kost een onderhoudsbeurt aan mijn Mazda?

De kosten voor onderhoud aan jouw Mazda kunnen verschillen, omdat Mazda servicepunten onafhankelijke bedrijven zijn en dus hun prijzen bepalen. We raden je aan om met jouw plaatselijke Mazda servicepunt te overleggen, die je graag meer vertelt. Om een indicatie te geven kun je de onderhoudsadviesprijzen van jouw Mazda terug vinden op de Mazda website.

Kan ik het oliepeil van mijn Mazda zelf controleren?

Het oliepeil dient regelmatig te worden gecontroleerd en dat kun je prima zelf doen. Het oliepeil is in orde als dit zich tussen de MIN en MAX markering bevindt van de oliepeilstok. Vul niet te veel motorolie bij omdat dit de motor kan beschadigen. Je kunt de instructie in de handleidingterugvinden of vraag het na bij jouw Mazda servicepunt.

Welk type olie moet ik gebruiken voor mijn auto?

Welk type olie er voor jouw auto gebruikt moet worden is afhankelijk van het model en de leeftijd van je Mazda. In de handleiding van de auto vind je het juiste type olie voor jouw Mazda of kun je navragen bij je Mazda servicepunt. Gebruik altijd Mazda Original Oil voor optimale prestaties en betrouwbaarheid.

Waar kan ik olie kopen?

Je kunt de originele Mazda olie bij jouw Mazda servicepunt kopen.  In de handleiding van de auto vind je het juiste type olie voor jouw Mazda of kun je navragen bij je Mazda servicepunt.De originele Mazda olie is speciaal afgestemd op het type motor en kan per motor verschillen. Mazda Original Oil is zo samengesteld dat er een perfecte balans zit in de dikte van de olie, zodat alle draaiende onderdelen van de motor bereikt worden én de ideale dikte heeft om slijtage van onderdelen te voorkomen. De motor wordt beter beschermd en de rijprestaties blijven optimaal. Daardoor stoot je Mazda minder uit en bespaar je brandstof. Daarnaast werkt Mazda Original Oil langer en beter voor smering en reiniging van de motor dan een niet originele olie.Dit komt door unieke op Mazda motoren afgestemde toevoegingen.

Waarom moet de remvloeistof worden vervangen?

Remvloeistof moet vervangen worden omdat remvloeistof de eigenschap heeft om vocht aan te trekken en op te nemen. Hierdoor neemt de remdruk af, dit kan vanzelfsprekend ernstige gevolgen hebben.

Wanneer moet de remvloeistof van mijn Mazda worden vervangen?

Mazda adviseert de remvloeistof van jouw Mazda minimaal een keer in de twee jaar te vervangen. 
Onder specifieke zware omstandigheden zal dit eerder moeten gebeuren. Dit kan je terug zien in de  handleiding van jouw Mazda of je kan contact opnemen met een medewerker van jouw Mazda servicepunt die je hierin verder kan adviseren. Wij adviseren je om de remvloeistof te laten vervangen bij een Mazda servicepunt. De speciaal opgeleide technici van Mazda spoelen het remsysteem van je auto helemaal schoon waarna het remsysteem wordt gevuld met nieuwe originele Mazda remvloeistof. Als laatste wordt het gehele remsysteem nauwkeurig afgesteld.

Kan ik de bandenspanning zelf controleren?

De bandenspanning dient regelmatig te worden gecontroleerd en deze controle kun je gemakkelijk zelf uitvoeren. Vaak vind je hiervoor automaten bij een tankstation. Controleer de bandenspanning altijd bij koude banden. De juiste druk kan je terugvinden in de handleiding van je Mazda of op de bandenspanningslabel die aan de binnenkant op de B-stijl is bevestigd. Controleer, indien aanwezig ook de reserveband op juiste spanning. Een Mazda servicepunt helpt je ook graag. 

Heeft het rijden met een te lage bandenspanning nadelige gevolgen?

Rijden met te lage bandenspanning heeft meerdere nadelige gevolgen. Ten eerste verbruik je meer brandstof. Ten tweede kan een band met een te lage spanning, indien je langdurig met grote snelheden rijdt, vervormen. Dit is gevaarlijk: de band kan hierdoor uiteindelijk zelfs klappen. Een te lage bandenspanning verkort dus de levensduur van de banden, laat je vaker tanken dan nodig is, verslechtert het rijgedrag van de auto en vormt een potentieel gevaar voor ongevallen.

Navigatie & infotainment

Kan ik niet-legitieme software in MZD Connect installeren?

Het systeem is niet bedoeld voor niet-legitieme software. We raden je daarom aan geen andere software dan die van Mazda te installeren in het MZD Connect systeem. Een dergelijke poging resulteert naar alle waarschijnlijkheid in het slecht functioneren van alle systemen die worden aangestuurd door MZD Connect.

Hoelang heb ik recht op een gratis kaartupdate van MZD connect?

Bij aankoop van een nieuwe Mazda, die af fabriek is uitgerust met navigatie heb je recht op 3 jaar gratis kaartupdates.  Deze periode geldt ook als de navigatie als accessoire wordt aangekocht.

Hoe kan ik controleren dat er een nieuwe kaart beschikbaar is voor MZD connect?

Om te controleren of er een kaartupdate beschikbaar is voor jouw navigatie, installeer je de Mazda Toolbox.

Wat is de Mazda Toolbox en waar kan ik deze downloaden voor MZD connect?

De Mazda Toolbox is een gratis computerprogramma dat wordt gebruikt om de content op jouw SD-kaart te beheren, back-ups te maken, kaarten en updates te downloaden en te installeren. Je kunt de Mazda Toolbox hier downloaden.  Voordat je kunt inloggen dient er eerst een account te worden aangemaakt op de website van naviextras. Met deze inloggegevens en je zelf gekozen wachtwoord kun je direct inloggen op de Mazda Toolbox.

Ik ben mijn wachtwoord van de Mazda Toolbox vergeten. Wat moet ik nu doen?

Als je het wachtwoord bent vergeten, kun je bij het inloggen de wachtwoord vergeten functie gebruiken op de pagina Aanmelden. Daarna ontvang je een e-mail met informatie over hoe je het wachtwoord opnieuw in kunt stellen. 

Ik heb geen e-mail met wachtwoord gegevens ontvangen. Wat nu?

Het zou kunnen dat de e-mail in de spam-map terecht is gekomen. Als de e-mail niet teruggevonden kan worden kun je opnieuw de wachtwoord vergeten functie op de pagina Aanmelden gebruiken.

Kan ik een kaartupdate van MZD connect zelf uitvoeren?

Een kaartupdate kun je zelf uitvoeren met behulp van de Mazda Toolbox.  De medewerkers van jouw Mazda Servicepunt kunnen je helpen bij de update van de kaart. Dit is een optionele service en er kunnen daarvoor servicekosten in rekening  worden gebracht.

Hoe lang duurt een kaart update in de Mazda Toolbox?

De download en installatie duur is afhankelijk van de bandbreedte van de internetverbinding. Je dient beschikking te hebben over een breedband-internetverbinding om de aangeschafte of gratis kaart update te kunnen downloaden.

Moet ik altijd een back-up maken als ik een kaart update uitvoer voor MZD connect?

Het is absoluut aan te raden om altijd een back-up te maken van de SD kaart. Deze back-up kan alleen in de Mazda Toolbox worden uitgevoerd. Als je een back-up hebt gemaakt met behulp van de Mazda Toolbox, kun je de oorspronkelijke configuratie herstellen mocht er onverhoopt iets mis gaan.

Waar wordt de data van de back-up opgeslagen?

De back-up van jouw content wordt opgeslagen op een beveiligde server van Naviextras.

Wat gebeurt er als er geen back-up is gemaakt van de navigatie SD kaart?

Als er geen back-up is, kan de SD kaart niet worden hersteld mocht er onverhoopt iets met de bestanden gebeuren. 

De gratis of aangekochte kaart mist een weg waarvan ik weet dat hij bestaat en ik heb de meest recente beschikbare kaartupdate. Wat kan ik doen?

Map Reporter is een exclusieve, gemakkelijke manier om de kaartleverancier HERE van MAZDA over veranderingen op de wegen te informeren en de POIs waar jij geïnteresseerd in bent. Miljoenen mensen over de hele wereld houden met deze methode de kaarten van HERE bij. Met zijn gebruikersvriendelijke Webinterface, kun je nauwkeurig de plaats aanwijzen waar een kaartverandering kan worden vereist. Bezoek eenvoudig de website van HERE, maak een account aan en meld veranderingen. 

Hoe weet ik of mijn mobiele telefoon zal werken met het MZD connect systeem?

Je kunt op de website hier controleren of jouw mobiele telefoon geschikt is om te koppelen met MZD connect.

Hoe kan het dat mijn telefoon niet koppelt met MZD connect?

Controleer voordat je jouw apparaat aansluit of de Bluetooth functie van MZD connect en de Bluetoothfunctie van je mobiele telefoon is ingeschakeld.  

Hoeveel telefooncontacten kunnen er in MZD connect worden opgeslagen?

Je kunt tot 1.000 contactpersonen importeren vanaf een aangesloten smartphone via Bluetooth®, inclusief adresgegevens en foto, indien van toepassing. Contactpersonen met adresgegevens kunnen ook worden geselecteerd als bestemming in het navigatiesysteem.

Welke bluetooth devices kan ik koppelen aan MZD connect?

Je kunt een smartphone of een draagbaar audio apparaat via Bluetooth koppelen aan het MZD connect. Deze dienen wel compatibel te zijn. De compatibiliteit kun je hier controleren.

Hoeveel bluetooth devices kunnen er worden gekoppeld aan MZD connect?

Er kunnen maximaal 7 bluetooth devices worden gekoppeld aan MZD connect.

Technologie

Wat is SKYACTIV Technology?

De SKYACTIV technologie van Mazda gaat om de bouw van het chassis, de carosserie en de motor die in perfecte harmonie zorgen voor die geweldige rijbeleving die je van Mazda gewend bent. Door opnieuw te kijken naar de motor, carosserie en het chassis zijn we erin geslaagd de motor sterker en zuiniger te maken. Dat leidt tot een betere rijervaring. Kijk hier voor meer informatie.

Wat is SKYACTIV-X?

SKYACTIV-X is de nieuwe verbrandingsmotor van Mazda die gebruik maakt van compressieontsteking in plaats van bougieontsteking. Dit in combinatie met benzine zorgt voor een van de zuinigste verbrandingsmotoren met veel kracht. De introductie van de SKYACTIV-X motor zal naar verwachting in 2019 plaatsvinden.  

Wat is G-Vectoring Control?

G-vectoring control is het systeem van Mazda dat je soepeler laat rijden, vooral in bochtige gebieden. Op het moment dat het systeem beweging voelt van het stuur dan remt de motor een fractie van een seconde af, waardoor de neus van de auto naar voren duikt. Hierdoor ga je strakker en sneller de bocht door wat bijdraagt aan de rijbeleving. Lees hier meer over G-Vectoring control.

Wat is i-ELOOP?

i-ELOOP (regeneratief remsysteem) slaat de energie die vrijkomt tijdens het remmen op in een condensator. De opgeslagen energie kan vervolgens worden gebruikt voor het voeden van onderdelen zoals de koplampen, de airconditioning, het audiosysteem en andere elektrische apparatuur. Behalve het terugwinnen en hergebruiken van energie zorgt i-ELOOP voor betere prestaties en een lager brandstofverbruik. Bekijk hier meer over i-ELOOP.

Wat is i-STOP?

i-STOP is een intelligente technologie die brandstof bespaart door de motor uit te schakelen als de auto stilstaat. Net als je bij een fiets bij stilstand het pedaal omhoog beweegt voor een ideale startpositie, zorgt i-STOP met een optimale zuigerpositie dat de motor vrijwel onmiddelijk opnieuw wordt gestart als je wilt wegrijden. Zo ben je razendsnel weer onderweg. Bekijk hier meer over i-STOP.

Wat is i-ACTIVSENSE?

onze veiligheidssystemen onder de naam i-ACTIVSENSE werken samen je rit veiliger te maken. Ze werken pro-actief zodat je zelf geen actie hoeft te ondernemen. Zie het als een engel die op je schouder meerijdt, zodat jij je kunt focussen op rijplezier. Lees hier meer over i-Activesense.

Wat is Smart City Brake Support?

Smart City Brake Support is het noodremsysteem die afremt als daar aanleiding voor is. Door middel van sensoren bewaakt het systeem constant de situatie rondom je. Ook voetgangers, verkeersborden en het verkeer achter je worden in de gaten gehouden.

 

Mocht er gevaar dreigen dan remt het systeem automatisch, tussen snelheden van 4 tot 30 kilometer per uur. Bekijk hier hoe Smart City Break Support precies werkt.

Wat doen de instelbare LED koplampen? (ALH)

De instelbare LED-koplampen (ALH) van Mazda zorgen voor het perfecte zicht in het donker. ALH heeft drie functies, waardoor u en de rest van de inzittenden veilig en zorgeloos kunnen genieten van de rit. Het niet verblindende grootlicht bewaakt de afstand tot voor- en tegenliggers en kan delen van de LED-lampen uitschakelen. Het dimlicht met groot bereik zorgt ervoor dat de LED-lampen aan weerskanten van de weg een groter gebied verlichten bij oversteken en afslaan. De snelwegmodus verbetert bij hoge rijsnelheid het zicht over een lange afstand door de optische as van de koplamp omhoog te brengen.

Wat is Driver Attention Alert?

Driver Attention Alert is ontworpen om veranderingen in je rijgedrag, door bijvoorbeeld vermoeidheid, op te merken en het je te laten weten. Als je vermoeid raakt verschijnt er een waarschuwingspictogram die aanbeveelt pauze te nemen. 

Wat doet Lane Keep Assist?

De rijbaanassistent houdt voor je in de gaten of je binnen de rijstrook blijft, aan beide kanten. Mocht je de rijstrook verlaten, dan wordt je gewaarschuwd, tenzij je dit hebt aangegeven met je richtingaanwijzer. Als het nodig is stuurt het systeem zelf bij, zodat je binnen de rijstrook blijft.

Wat doet Advanced Blind Spot Monitoring? (ABSM)

De dode hoek en achterzijde van je Mazda worden in de gaten gehouden door middel van dode hoeksdetectie. De systemen Blind Spot Monitoring en Rear Cross Traffic Alert zorgen ervoor dat je beter inzicht hebt in wat er om je heen gebeurt.

 

Bij de dodehoeksdetectie krijg je een teken in je buitenspiegel te zien als er een bestuurder in je dode hoek rijdt. Rear cross traffic alert geeft een waarschuwingstoon als je achteruit een parkeervak verlaat en er verkeer nadert. 

Wat is Hill Launch Assist?

Hill Launch Assist (HLA) van Mazda wordt automatisch ingeschakeld wanneer u stopt op een helling, zodat je veilig en moeiteloos kunt wegrijden. Wanneer je wegrijdt op een helling houdt deze functie de automatische rem ingeschakeld zodat de auto niet achteruit rolt. Om soepel op te trekken op een helling wordt de automatische rem onmiddellijk uitgeschakeld zodra je het gaspedaal intrapt.

Hoe werkt Mazda Radar Cruise Control?

Met Mazda Radar Cruise Control (MRCC) kun je de rijsnelheid instellen, zonder het gaspedaal te gebruiken. Het systeem maakt gebruik van een radarsensor in de grille die de afstand tot voorliggers bewaakt en de snelheid aanpast om veilig afstand te houden. MRCC maakt lange afstanden minder vermoeiend zodat je blijft genieten van het rijden.

Heeft Mazda hybride of elektrische motoren?

Op dit moment heeft Mazda nog geen hybride of elekrische motoren. 

Aangezien tweederde van de wereldwijde elektriciteitsproductie op dit moment tot stand komt met behulp van fossiele brandstoffen is Mazda van mening dat regelgeving, die stelt dat een EV geen emissie veroorzaakt, onjuist is en dat de SKYACTIV-X een volwaardig alternatief vormt voor EV’s. In de komende jaren wordt alles in het werk gesteld om de verbrandingsmotor verder te perfectioneren, omdat deze het merendeel van de auto’s in de komende tijd zal blijven aandrijven. Hierbij zal de verbrandingsmotor ook worden gekoppeld aan effectieve elektrificatietechnologieën. Vanaf 2019 zullen elektromodellen en andere elektrische aandrijvingstechnologieën worden geïntroduceerd in regio’s waar elektriciteit voornamelijk op duurzame wijze wordt opgewekt of waarin bepaalde auto’s restricties krijgen opgelegd om de luchtvervuiling te verminderen.

Lees hier meer over Mazda's toekomstvisie.

Mazda filosofie

Wat betekent Jinba Ittai?

Jinba Ittai betekent letterlijk de eenheid tussen een ruiter en zijn paard. Het gaat om de harmonie die er bestaat tussen beide en staat aan de basis van alles wat wij doen. 

Wat betekent Drive Together?

Drive together is onze vertaling van 'Jinba Ittai', mens en machine als een. Het draait om de eenheid en verbondenheid tussen jou en je Mazda en staat aan de basis van alles wat we doen.

Wat is KODO Design?

KODO is de designfilosofie van Mazda. KODO betekent letterlijk 'Soul of Motion'. Het brengt de auto's tot leven door middel van design. Het ontwerpen van auto's wordt door de ontwerpers als een kunstvorm gezien en benaderd. Hierdoor lijken ze zelfs in stilstand nog te bewegen. 

Wat is Takumi Nuri?

Mazda ziet kleur als onderdeel van de auto, omdat deze het KODO design sterk kan aanzetten. Onze kleur Soul Red Crystal is volgens de techniek 'Takumi-Nuri' ontwikkelt. Deze techniek komt voort uit het verlangen het prachtige effect dat handgespoten lak kan hebben, toe te passen op de productie van Mazda's. 

De kleur Soul Red Crystal is toonvoorbeeld van deze bijzondere techniek. Autolak is normaal altijd opgebouwd uit drie lagen: een heldere toplaag, een doorschijnende laag (deze bevat het pigment) en een reflecterende laag (deze bevat heldere aluminium deeltjes die zorgen voor de glans). Bij de Takumi-nuri techniek bevat de lak ook deze drie lagen, maar de aluminium deeltjes in de onderste laag zijn kleiner én helderder. Daarnaast zijn het twee verschillende soorten deeltjes: licht absorberende deeltjes en licht reflecterende deeltjes, en worden de deeltjes gelijkmatig en evenredig verdeeld over de laag. Licht dat op de lak valt wordt daardoor direct teruggekaatst. Daarnaast gaat de diepte van de kleur niet ten koste van de helderheid. Dat geeft een uniek effect. 

Wat is 'MA' design?

MA is de designtaal die gebruikt wordt voor het interieur van Mazda. Het gaat hierbij om de kunst van het weglaten en het creëren van ruimte. MA staat voor de ruimte tussen objecten die zonder deze ruimte nietszeggende dingen zouden zijn. De ruimte geeft het zijn betekenis terug. Hierdoor ervaar je een serene rust binnenin je Mazda die je zonder afleiding laat genieten van het rijden. Je vindt dit onder andere terug in de Mazda Vision Coupé en nieuwe Mazda6.

Wat zijn Takumi?

Takumi zijn de vakmannen die de Mazda's ontwerpen. Het kost 20 jaar training voordat een designer officieel 'Takumi' genoemd mag worden. Dat zie je – en voel je – als je oog in oog staat met de sensuele, vloeiende lijnen van het KODO design van onze auto's, die door mensenhanden zijn ontworpen. Bekijk hier meer over Takumi en het KODO design.

Accessoires

Hoe en wie kan mijn Mazda personaliseren met accessoires?

Maak jouw Mazda uniek en persoonlijk. Dankzij de ruime keuze aan originele Mazda dealeropties kun je jouw Mazda naar eigen inzicht perfectioneren, welke model en uitvoering je ook hebt. Jouw  Mazda Servicepunt kan je uitgebreid adviseren bij het maken van de juiste keuze. Er wordt een ruim gamma van hoogkwalitatieve Mazda dealeropties aangeboden zodat je jouw Mazda geheel naar eigen wens kan personaliseren.

Waarom adviseert Mazda originele dealeropties voor mijn Mazda?

Alle originele Mazda accessoires zijn ontworpen conform de meest recente vastgelegde veiligheidsnormen en voldoen aan alle homologatie-eisen. Alle onderdelen zijn van uitzonderlijk hoge kwaliteit en worden gekenmerkt door een lange levensduur. Onze speciaal opgeleide medewerkers van jouw Mazda Servicepunt voorzien je van deskundig advies op maat en voor het monteren van de Mazda originele accessoires op jouw Mazda.

Welke accessoires zijn er voor mijn Mazda?

Je kunt de originele Mazda accessoires bekijken op de website van Mazda. 

Waar kan ik de prijzen en beschikbaarheid van de Mazda originele accessoires vinden?

Jouw Mazda Servicepunt kan je informeren over de prijzen en de beschikbaarheid van de Mazda originele accessoires. 

Waar kan ik originele Mazda accessoires kopen?

Je kunt de originele Mazda accessoires kopen bij jouw Mazda Servicepunt.

Zijn er ook accessoires voor oudere modellen beschikbaar?

Voor diverse oudere modellen zijn er accessoires beschikbaar. Jouw Mazda Servicepunt kan je informeren of er accessoires voor deze oudere modellen beschikbaar zijn. 

Wat is de garantietermijn van originele Mazda accessoires?

Als het originele Mazda accessoire bij de aankoop van jouw nieuwe Mazda wordt aangekocht dan is de garantieperiode op deze accessoire 3 jaar. Voor originele accessoires van Mazda die zijn aangekocht buiten de garantieperiode van de auto geldt een garantie periode van 2 jaar. 

Waar kan ik terecht voor het aanvragen van een reservesleutel?

Jouw Mazda Servicepunt kan aan de hand van het kenteken of chassisnummer een nieuwe op maat geslepen sleutel bestellen. In verband met de startonderbrekerfunctie op jouw Mazda kan het zijn dat deze sleutel nog wel dient te worden geprogrammeerd bij jouw Mazda Servicepunt.

Wie kan mij adviseren over winterbanden of all season banden?

Winterbanden en all season banden zijn speciaal gemaakt voor koude en natte weersomstandigheden. Het speciale profiel geeft extra grip op gladde oppervlaktes zoals sneeuw en ijs. Niet elke band/velg combinatie is geschikt voor jouw Mazda. Jouw Mazda servicepunt kan je adviseren welke type band/velg combinatie geschikt is voor jouw Mazda.

Kan ik bij Mazda ook wintersport accessoires zoals sneeuwkettingen en dakdragers kopen?

Je kunt terecht bij jouw Mazda Servicepunt voor diverse wintersport accessoires zoals sneeuwkettingen en dakdragers. Niet alle wintersport accessoires kunnen op jouw Mazda worden gemonteerd en is afhankelijk van type en uitvoering van jouw Mazda.  De speciaal opgeleide medewerkers van jouw Mazda Servicepunt kunnen je van een deskundig advies voorzien. 

Is er een trekhaak beschikbaar voor een Mazda MX-5?

Nee, er is geen trekhaak beschikbaar voor de Mazda MX-5. 

Niet kunnen vinden wat je zocht?

Neem dan contact met ons op via deze link.