hero

Mazda en Milieu


Mazda streeft er continue naar een duurzame toekomst te realiseren, waarin mensen en auto’s op harmonieuze wijze naast elkaar bestaan, met een minimale belasting van het milieu.

Om deze visie tot werkelijkheid te maken hebben wij de volgende doelstellingen geformuleerd.

 

Mazda’s benaderingswijze

  • We zoeken naar manieren om de CO2-uitstoot vanuit ‘well-to-wheel’-perspectief te verminderen, waarbij wordt gekeken naar de uitstoot van auto’s tijdens de gehele levenscyclus;
  • De gemiddelde ‘well-to-wheel’ CO2-emissie moet in 2030 met 50% zijn teruggebracht naar het niveau van 2010 en in 2050 moet zelfs een verlaging van 90% zijn gerealiseerd;
  • We hebben de hoogste prioriteit voor efficiencyverbeteringen en maatregelen die de emissie van motoren verlagen in de praktijk van alledag;
  • In de komende jaren stellen we alles in het werk om de verbrandingsmotor verder te perfectioneren, omdat deze het merendeel van de auto’s in de komende tijd zal blijven aandrijven. Zodoende kan met deze inspanningen de grootste bijdrage worden geleverd aan de verlaging van CO2-emissies. Hierbij zal de verbrandingsmotor ook worden gekoppeld aan effectieve elektrificatietechnologieën;
  • Vanaf 2019 zullen elektromodellen en andere elektrische aandrijvingstechnologieën worden geïntroduceerd in regio’s waar elektriciteit voornamelijk op duurzame wijze wordt opgewekt of waarin bepaalde auto’s restricties krijgen opgelegd om de luchtvervuiling te verminderen.
  • De SKYACTIV-X zal vanaf 2019 de eerste in serie geproduceerde benzinemotor ter wereld zijn met compressie-ontsteking, waarbij het brandstof/lucht-mengsel spontaan ontbrandt tijdens de compressie door de zuiger; deze nieuwe gepatenteerde verbrandingsmotor combineert de voordelen van benzine- en dieselmotoren en is zodoende buitengewoon milieuvriendelijk en krachtig. Compressie-ontsteking maakt een bijzonder arm mengsel mogelijk, wat de motorefficiency maximaal 20 - 30 % verbetert in vergelijking met de huidige SKYACTIV-G en zelfs met 35 - 45 % in vergelijking met een Mazda-benzinemotor met dezelfde cilinderinhoud uit 2008. De SKYACTIV-X weet qua brandstofverbruik zelfs de meest recente SKYACTIV-D dieselmotor te evenaren of zelfs te overtreffen;

 

Emissievoorschriften

Bekijk hier het statement van Mazda Motor Corporation inzake emissievoorschriften.