Mazda CX-5

Prachtig raceweekend in Conrad Mazda MaX5 Cup op uitdagende circuit van Spa/Francorchamps

juli 09, 2018
303 keer gezien
seats

Het onder uitstekende weersomstandigheden verreden raceweekend van de Conrad Mazda MaX5 Cup heeft in drie races geleid tot drie verschillende winnaars, waarmee de spanning in het kampioenschap onveranderd hoog blijft. Respectievelijk Tomas de Backer, Andras Király en Toine Kreijne mochten in de Belgische Ardennen de hoogste trede van het ereschavot betreden, waardoor de onderlinge verschillen in de tussenstand van het kampioenschap minimaal zijn gebleven.

Het was even geleden dat de Conrad Mazda MaX5 Cup het legendarische F1 circuit van Spa/Francorchamps had bezocht. De laatste keer dat het 7,004 km lange circuit in de Ardennen werd aangedaan was in oktober 2011. De aantrekkingskracht van het glooiende circuit in de dik beboste Ardennen is dusdanig groot dat 30 rijders de uitdaging aangingen. Om economische reden werd de cup samengevoegd met de Westfield Cup. Dat betekende een kwalificatietraining in hetzelfde tijdslot en drie races met gescheiden starts, waarbij de Westfields als eerste startten.

In de kwalificatietraining had de Belg De Backer in zijn thuisland rondenlang de pole in handen, direct gevolgd door Király, die met een nieuwe motor aan de start was verschenen. Bij de laatste race op Zandvoort had de motor, waar het team maar liefst 9 jaar mee had geracet, het begeven en bleek niet meer te repareren. In de voorlaatste ronde van de tijdtraining wist Király de pole te pakken in een tijd van 3:05.269, ten koste van De Backer, die genoegen moest nemen met de tweede plaats op 0,8 seconden. Derde werd zijn temgenoot Raf Lemmens, gevolgd door Bart Wubben en Rudy Schilders.

Bij de start van de eerste race over 25 minuten was iedereen goed weg. Onbegrijpelijk was echter dat de wedstrijdleiding maar liefst anderhalf minuut tussen de start van de Westfield Cup en die van de Conrad Mazda MaX5 Cup aanhield, waardoor na een paar ronden de eerste Westfields zich al door het Mazda veld moesten wringen. Voor beide cups geen goede zaak. In de eerste paar honderd meter van de race had De Backer de kop al overgenomen van Király en was Schilders voorbij gegaan aan Wubben naar plek vier. Een ronde later was het weer Király die de leiding had, een ronde later weer De Backer. Ofwel, de strijd aan kop was fel en erg close. Direct daarachter reed een groep van zo’n acht auto’s dicht bij elkaar, binnen 1,5 seconde. In die groep wisten Toine Kreijne en Koen Bol zich langzamerhand naar voren te werken. Na een paar ronden moesten de rijders voorrang gaan verlenen aan de snellere Westfields, iets wat de coureurs in deze cup niet gewend zijn. Dat kostte een aantal van hen een plek, waardoor de kop van het veld een beetje opgeschud werd. Op het moment dat Király en De Backer werden ingehaald door de leidende groep in de Westfield Cup reden de kemphanen schouder aan schouder door Eau Rouge. Zo spannend bleef het tot het eind, waar De Backer toch net iets sneller bleek dan Király en met 0,2 seconden verschil de winst pakte. Király werd tweede, gevolgd door de als negende gestarte Kreijne, die een fantastische race vlak voor de finish bezegelde met de derde plek. Koen Bol werd vierde, met daarachter Tim Martens, Schilders en Lemmens.

De tweede race was de openingswedstrijd van het programma op de zaterdag, opnieuw over 25 minuten. Nu zat er minder tijd tussen de start van de Westfield Cup en de Conrad Mazda MaX5 Cup. De Backer behield zijn eerste positie ook na de start en voerde het veld aan bij de eerste doorkomst van Eau Rouge. Een ronde later was de situatie echter behoorlijk anders. Király kwam als nieuwe leider door en had een klein gaatje geslagen naar vier achtervolgers, waarbij De Backer opeens als vijfde reed. Als een treintje waren deze vier auto’s hem gepasseerd, met Bol als tweede, gevolgd door Kreijne en Schilders. De Backer vocht zich langzaam terug, passeerde Schilders naar vier op het moment dat Bol stilviel. De Backer bleef vechten en passeerde ook Kreijne om leider Király weer aan te kunnen vallen. Het hele veld trok gedurende de race wat uit elkaar, met uitzondering van de strijd om de zesde plaats. Daar reed een groep van zeven rijders binnen anderhalve seconde; Martens, Lemmens, Arno Bultman, de Pool Arthur Turcu, Wubben, David Koh, die tot zijn eigen verrassing de snelste raceronde in race 1 op zijn naam had gezet en Yardy Hoogwerf. Vanaf de vijfde ronde begonnen de snellere Westfields de Mazda’s in te halen, waar veel rijders rekening mee moesten houden en wat opnieuw resulteerde in positiewisselingen. Bij het ingaan van de laatste ronde was het De Backer die leidde, met binnen een halve seconde Kreijne en Király in z’n nek. In een superspannende laatste ronde gingen deze drie als een treintje door Eau Rouge en was het uiteindelijk Király die als eerste de streep passeerde, op 0,4 seconde gevolgd door De Backer en Kreijne op 0,2 seconden daar weer achter. Meeste progressie maakte Bart Kramer, die vanaf de 11e startplek als vierde wist te finishen. Schilders werd vijfde, gevolgd door zijn teamgenoot Turcu.

De Backer was beter weg dan polesitter Király bij de laatste en derde race van het weekend over 25 minuten en dook als eerste de hairpin in bij La Source. Bij de eerste doorkomst leidde hij een kopgroep van zo’n acht auto’s, met direct achter hem Király, Kreijne, Wubben, Kramer en Martens. In de loop van de derde ronde passeerde Wubben zowel Kreijne als Király naar de derde plek en bij het ingaan van ronde vier lukte het ook Kreijne om in de La Source hairpin Király voorbij te steken. De top acht reed op dat moment nog steeds binnen zo’n twee seconden van elkaar. Dat het op het listige circuit van Spa snel kan wisselen bleek wel weer in de daaropvolgende ronde, toen Király de kop weer had overgenomen. Zijn naaste belagers in de kopgroep, die inmiddels naar 10 auto’s was gegroeid, waren nog steeds De Backer en Kreijne. Deze drie rijders bleven ook het beeld van de race bepalen, met elke keer weer een andere leider. Op de streep was het uiteindelijk Kreijne die de winst wist te pakken, de eerste in zijn carrière. Tweede werd De Backer op slechts 5-honderste van een seconde. Király werd derde op ééntiende.

De snelste ronde gerekend over alle drie races kwam op naam van Tomas de Backer met een tijd van 3:05.282 in de derde ronde van de tweede race.

De voorsprong van Király in de tussenstand van het kampioenschap, blijft, zonder aftrek van de slechtste resultaten, nog steeds twee punten. hij heeft er nu 745, maar wel met een nieuwe nummer twee achter hem. Dat is nu De Backer met 743 punten, op slechts één punt gevolgd door Kreijne. Daarachter is de volgorde ongewijzigd: Kramer met 704, Lemmens met 659 en Turcu met 643 punten.

In het teamkampioenschap sprokkelde Rudy Schilders punten bij elkaar met een 6e en 5e plaats, wat zonder de derde race te rijden 30 punten opleverde voor het team IL Motorsport Racing 2. Daarmee stegen ze met een totaal van 148 punten toch naar de tweede plaats in het klassement. Eerste blijft Racing for Zandvoort dat zijn voorsprong opnieuw vergrootte, ondanks de wat magere score met een 14e, 23e en 22e plek. Het team heeft nu 183 punten. Derde is nu Letsgoracing met 119 punten.

De negen evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op vier verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Spa/Francorchamps en Zolder aangedaan. Het resterende programma voor seizoen 2018 ziet er als volgt uit:

  • Zondag 5 augustus                    Zandvoort                                                                                                                               DNRT SRW
  • Zondag 16 september               Zandvoort                                                                                                                               DNRT
  • Weekend 6 & 7 oktober            Zandvoort                                                                                                                               Finaleraces + GT4
  • Zaterdag 13 oktober                 Zandvoort                                                                                                                               DNRT Finale

In Nederland en Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. 61 % van alle raceauto’s in Amerika is een Mazda.

De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing. In het nog steeds aan populariteit winnende kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een zeer betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt.

Blijf op de hoogte

Meest gelezen artikelen

Mazda CX-5 ‘Beste uit de Test’ bij onderzoek Consumentenbond

oktober 28, 2014 | 41645 keer gezien

De Mazda CX-5 is gekozen tot ‘Beste uit de Test’ i...

Nieuwe generatie benzinemotoren als alternatief voor diesels

maart 05, 2018 | 26685 keer gezien

De nieuwe generatie benzinemotoren, zoals deze afg...

Mazda maakt prijzen MX-5 ND en alle prijzen CX-3 benzine bekend

april 07, 2015 | 21397 keer gezien

Mazda heeft de prijzen bekendgemaakt van de nieuwe...

Nieuwe prijslijsten voor 2016 Mazda in Nederland

december 29, 2015 | 20039 keer gezien

Mazda heeft de prijzen van zijn modellengamma in N...