Mazda CX-5

Wereldpremière vernieuwde Mazda6 Sedan

november 30, 2017
6035 keer gezien
seats

Mazda Motor Corporation heeft vandaag op de Los Angeles Auto Show de grondig vernieuwde en verfijnde Mazda6 Sedan onthuld. Mazda's menscentrische ontwerpfilosofie vormde de basis voor de nieuwste versie van het vlaggenschip van het merk, een Wereldprimeur met nieuwe aandrijflijntechnologie en meer premium ontwerpdetails. Wat styling en design betreft hebben de ontwerpers het kwaliteitsgevoel van zowel exterieur als interieur van de vernieuwde Mazda6 sterk verbeterd, waardoor het reeds bekroonde ontwerp meer volwassenheid en rust heeft gekregen.

Schrijf je in en wij houden je op de hoogte van het laatste nieuws over de nieuwe Mazda6.

Cosmo, Luce, Millenia, CX-9 Signature, Mazda6

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van Mazda-modellen uit de afgelopen 50 jaar die een voorbeeld waren van ‘Mazda Premium’, volgens richtlijnen die betrekking hebben op het menscentrische design en met state-of-the-art techniek als basis. Mazda produceert op basis van deze richtlijnen auto’s en crossover SUV’s die hun segment bijna ontstijgen, maar toch betaalbaar zijn en hun eigenaar in alle opzichten tevreden stellen. Met dit soort auto’s wil Mazda het leven van mensen verrijken door middel van puur rijplezier. Mazda wil een merk zijn waarmee mensen een sterke emotionele band hebben.

De vernieuwde Mazda6 voldoet zonder meer aan bovengenoemde zaken en is naar een nog hoger niveau getild door ongeëvenaard vakmanschap, een fraai design en hoogstaande technologie, die voor een maximum aan rijplezier zorgt. Tegelijkertijd biedt de Mazda6 veel comfort. Er zijn tal van zaken gewijzigd om voor een bijzonder verfijnde rijbeleving te zorgen, die je eerder verwacht bij een veel duurdere auto. 

Een significante stap voorwaarts

De Mazda CX-9 crossover SUV met drie zitrijen, die in 2016 op de markt kwam, was een bijzondere aanvulling op het Mazda-gamma. Opnieuw tilde het merk zichzelf naar een hoger plan. De Japanse fabrikant presenteerde een SUV met een indrukwekkende rijdynamiek, een ongekende verfijning, hoogstaande technologie, een omvangrijke uitrusting en een krachtige motor, die een nieuwe klantenkring aansprak. Na het eerste verkoopjaar bleek dat van alle verkochte Mazda CX-9’s 55 % over de hoge uitrustingsniveau’s Grand Touring of Signature (de topversie) beschikte, een opvallend hoog percentage.

Het Signature uitrustingsniveau werd bijzonder goed ontvangen, het aandeel in de verkopen was twee keer zo hoog als verwacht. Bovendien werden op deze uitvoering vaak modellen van luxe merken ingeruild.

Het is dus niet meer dan logisch dat bij de Mazda6 voor dezelfde benadering is gekozen. Ieder productiejaar is de Mazda6 verder verbeterd. Zo werd de geluidsisolatie beter en werd Nappa-leder leverbaar*. De standaarduitrusting van de Mazda6 werd ook uitgebreid met G-Vectoring Control, een door Mazda ontwikkelde technologie die de stuurrespons verbetert en meer lineair maakt door het motorkoppel bij het insturen iets te reduceren, waardoor er meer gewicht op de voorwielen rust.

Bij een Signature-model is het echter niet voldoende om Nappa-leder en enkele technologieën toe te voegen. Daarom is het onderstel van de Mazda6 ook doorontwikkeld voor een comfortabeler rijgedrag, meer rijdynamiek en aanzienlijk verbeterde NVH-eigenschappen. Het interieur van de Mazda6 Signature is voorzien van authentieke materialen zoals bruin Nappa-leder, waarvan de kleur is gebaseerd op die van het doorleefde hout van oude Japanse tempels. Maar ook UltraSuede® NU, dat is voorzien van een subtiele goudkleurige afwerking waarvoor dezelfde techniek is gebruikt als voor de afwerking van kimono’s. En Sen houtaccenten, een houtsoort die vaak wordt gebruikt voor taiko trommels en Japanse meubels.

De grootste upgrade die de Mazda6 Signature heeft gekregen betreft echter de aandrijflijn. Mazda’s veelvuldig onderscheiden 2.5T SKYACTIV-G benzinemotor met turbo* wordt voor de tweede keer gemonteerd in een Mazda. De 2.5T SKYACTIV-G kenmerkt zich door zijn nagenoeg onmiddellijk beschikbare, riante koppel. Daarvoor zorgt de Dynamic Pressure Turbo, die de uitlaatgassen sneller laat stromen door een kleine inlaatopening, zodat de turbo snel toeren maakt bij lage toerentallen, waarna een grotere inlaatopening wordt geopend die wordt gebruikt bij hogere toerentallen. De motor produceert een vergelijkbaar koppel als een 4.0 liter V8-motor. De Mazda6 behoorde reeds tot de top in zijn segment qua rijplezier maar de nieuwste upgrades tillen de Mazda6 boven het mainstream sedan-segment uit. Dit model overtreft de verwachtingen in alle opzichten. 

‘Mature Elegance’: een designvisie

Mazda’s fraaie VISION COUPÉ concept car, die debuteerde tijdens de Tokyo Motor Show 2017, kenmerkte zich door een nieuwe vorm van elegantie. Bij de Mazda6 is deze ‘Mature Elegance’ benadering ook toegepast, waardoor Mazda’s ‘Kodo – Ziel van beweging’ designtaal nog verfijnder oogt, geheel passend bij de ambities van dit model.

Bij de vernieuwde Mazda6 springt aan de voorzijde meteen de nieuwe grille in het oog, die over een solide ogende omlijsting beschikt en het lage zwaartepunt en de breedte van de auto benadrukt. De standaard LED-koplampen zijn voorzien van geïntegreerd mistlampen en ogen breed en helder. De in carrosseriekleur uitgevoerde delen lopen verder door naar beneden, nieuwe 17- en 19-inch wielen maken de luxueuze uitstraling compleet. Tot slot wordt de kleur Soul Red Crystal leverbaar voor de Mazda6 Sedan, naast Machine Gray Metallic en een groot aantal andere lakkleuren.

Het interieur is compleet vernieuwd, alleen het stuurwiel en sommige decoratieve delen zijn overgenomen van het vorige model. De horizontale lijnen van het dashboard springen onmiddellijk in het oog, ze benadrukken de breedte van de Mazda6. Het interieur straalt ingetogen verfijning uit. Bij de Mazda6 Signature-modellen zijn de portieren, de stoelen en het dashboard voorzien van Sen hout, Nappa-leader en UltraSuede® NU, wat voor een bijzonder chique uitstraling zorgt.

De Mazda6 is in de VS leverbaar met twee motoren. Vanzelfsprekend is er de koppelrijke en zuinige 2.5 SKYACTIV-G motor. De atmosferische 2.5 liter viercilindermotor heeft tal van upgrades gekregen om de interne weerstand te verminderen en de efficiency bij alle toerentallen te verbeteren. Ook is de motor verfijnder qua loopeigenschappen. In Noord-Amerika levert Mazda deze viercilindermotor met cilinderuitschakeling. De buitenste twee cilinders kunnen worden uitgeschakeld bij constant snelheden tussen de 25 (40 km) en 50 mijl (80 km) per uur, maar alle vier cilinders blijven beschikbaar voor het geval dat het maximale vermogen vereist is. De koppelomvormer van de zestraps automatische transmissie SKYACTIV-DRIVE is voorzien van een centrifugale slinger, die alle vibraties die optreden als de motor op twee cilinders loopt opvangt. Zodoende wordt naadloos overgeschakeld van twee naar vier cilinders en vice versa. Deze overschakeling heeft echter wel degelijk gevolgen voor het verbruik.

De hogere uitrustingsvarianten worden tevens leverbaar met Mazda’s veelvuldig onderscheiden 2.5T SKYACTIV-G benzinemotor met turbo*. Deze motor was voor het eerst leverbaar voor de huidige generatie Mazda CX-9 crossover SUV en is een technisch hoogstandje, met een maximaal koppel van 420 Nm bij slechts 2.000 t/min en een vermogen van 250 pk op 93 octaan brandstof (227 pk op 87 octaan brandstof).

Mazda’s innovatieve Dynamic Pressure Turbo bouwt nagenoeg onmiddellijk druk op doordat via een kleine inlaatopening de lucht richting de turbo wordt gestuurd. En net als bij water gaat lucht sneller stromen als het door een kleinere opening moet. Bij hogere toerentallen wordt een tweede klep geopend voor een betere luchtstroom en een maximaal vermogen. Een 4-3-1 spruitstuk voorkomt ongewenste uitlaattegendruk.

Met behulp van gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) wordt de verbrandingstemperatuur verlaagd om kloppen tegen te gaan, waardoor brandstofverrijking (waarbij extra brandstof in de cilinders stroomt om de motor te koelen) minder noodzakelijk is. Turbomotoren komen vaak ongunstig uit de officiële verbruikstests, omdat laboratoriumtests de zwaardere motorbelasting, waarvoor brandstofverrijking nodig is, niet nabootsen.

In veel gevallen worden turbomotoren gekoppeld aan continu variabele automatische transmissies (CVT), waardoor ze over een smal efficiencybereik beschikken en niet voor het gevoel van verbondenheid tussen auto en bestuurder zorgen, dat een kenmerk is van alle Mazda-modellen. Mazda’s zestraps automatische transmissie SKYACTIV-DRIVE, die standaard is gekoppeld aan de 2.5T SKYACTIV-G motor, beschikt over een traditionele koppelomvormer, waardoor er een groter gevoel van verbondenheid bestaat dan bij veel andere automatische transmissies het geval is.

Beide motoren passen perfect bij de Mazda6, waarbij de atmosferische motor efficiënt en responsief is, terwijl de turbovariant het rijplezier versterkt waar Mazda’s bekend om staan.

Als voorvechter van de handgeschakelde versnellingsbak levert Mazda de Mazda6 ook met de SKYACTIV-MT, gekoppeld aan de 2.5 SKYACTIV-G motor.

De vernieuwde Mazda6 beschikt onder andere over (afhankelijk van uitvoering): 

  • Een bijna compleet vernieuwd interieur (met uitzondering van enkele decoratieve details en het stuurwiel)
  • Nieuwe voorstoelen met betere ondersteuning en meer comfort
  • 360⁰ View Monitor
  • Een configureerbaar 7-inch TFT-display
  • Nieuw 8-inch MZD Connect infotainmentdisplay met een duidelijker kleurcontrast
  • Mazda Radar Cruise Control met Stop & Go
  • Verwarmde strook bij de ruitenwissers
  • Active Driving Display head-up unit met projectie in de voorruit
  • Betere stuurrespons en beter stuurgevoel dankzij een nog verfijnder onderstel
  • Een stiller interieur

 

interieur Mazda6

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de nieuwe Mazda6.

 

*Uitsluitend leverbaar in de Verenigde Staten.

Blijf op de hoogte

Meest gelezen artikelen

Mazda CX-5 ‘Beste uit de Test’ bij onderzoek Consumentenbond

oktober 28, 2014 | 41978 keer gezien

De Mazda CX-5 is gekozen tot ‘Beste uit de Test’ i...

Nieuwe generatie benzinemotoren als alternatief voor diesels

maart 05, 2018 | 27454 keer gezien

De nieuwe generatie benzinemotoren, zoals deze afg...

Mazda maakt prijzen MX-5 ND en alle prijzen CX-3 benzine bekend

april 07, 2015 | 21594 keer gezien

Mazda heeft de prijzen bekendgemaakt van de nieuwe...

Nieuwe prijslijsten voor 2016 Mazda in Nederland

december 29, 2015 | 20197 keer gezien

Mazda heeft de prijzen van zijn modellengamma in N...