Király wint beide races op Zolder in Conrad Mazda MaX5 Cup
Mazda CX-5

Király wint beide races op Zolder in Conrad Mazda MaX5 Cup

mei 16, 2018
634 keer gezien
seats

Regerend kampioen Andras Király was op het Belgische circuit van Zolder zo oppermachtig dat hij gisteren met gemak en met ruime voorsprong de twee races wist te winnen in de Conrad Mazda MaX5 Cup. Zijn teamgenoot Chris Woodger zorgde ervoor dat hun team IL Motorsport de leiding in het teamkampioenschap verder wist te vergroten.

De midweekse racedag op het Belgische circuit kent altijd wat minder deelnemers, maar toch stonden er onder een strakblauwe hemel 32 auto’s klaar om zich in de ochtenduren te kwalificeren. Die kwalificatiesessie bestond uit een gecombineerde vrije training van 20 minuten en aansluitend de tijdtraining van een kwartier. Gedurende die eerste 20 minuten was Király de snelste met direct daarachter Michael van der Heijden. Maar in het laatste kwartier, toen het er op aan kwam, bleek Király niet de beste tijd te scoren, sterker, hij eindigde als 8e in de lijst. Na afloop bleek echter dat Király zijn snelste ronde toch net in het laatste kwartier had gemaakt, waardoor hij met een tijd van 1:58.474 de pole wist te pakken. Vanwege een grote crash van de auto van Team Van Vegten kwam er een abrupt einde aan de kwalificatietraining met een code rood. Op dat moment had Koen Bol de tweede plek in handen met een tijd van 1:59.159, op bijna 0,4 seconden gevolgd door Van der Heijden. De Belg Tomas de Backer werd vierde en de Duitser Artur Turcu vijfde.

De start van de eerste race over 12 ronden verliep probleemloos, waarbij Király met gemak als eerste de bocht indook, gevolgd door Bol en De Backer. Na de derde bocht had Király al een voorsprong van een paar autolengtes en al snel werd duidelijk dat hij niet meer in te halen zou zijn. Dat nam helaas een stuk weg van de spanning aan kop. Gelukkig was de strijd daarachter des te heviger. Maar liefst 10 auto’s zaten dicht bij elkaar en wisselden af en toe van positie. Niet één daarvan wist zich echter naar voren te werken, omdat posities werden ingenomen en weer werden prijsgegeven. Uitzondering daarop was Edwin van Gerven, die vanaf de 11e startpositie langzaam door het veld naar voren schoof. In de voorlaatste ronde werd De Backer van achteren aangetikt door Bol, die op zijn beurt een tik kreeg van de achter hem rijdende Bart Kramer. De Backer verloor de macht over het stuur en moest veel plaatsen inleveren. Na afloop werd Kramer voor zijn actie bestraft met 20 seconden, waardoor hij in de einduitslag terugviel naar de 15e plek. Király won met overmacht, op maar liefst 19,2 seconden gevolgd door Van Gerven. Bol werd derde, Turcu en Toine Kreijne scoorden de plaatsen vier en vijf. Ook Van der Heijden kreeg een straf van de wedstrijdleiding en viel terug naar positie 16 in de uitslag.

Ook bij de tweede race was Király als snelste weg en liep hij meteen in de eerste ronde al uit op zijn achtervolgers. Na twee ronde was het verschil al zo’n 500 meter en was de winnaar in feite al bekend. Daarachter ontspon zich het echte racen van de Conrad Mazda MaX5 Cup.

Bol en Van Gerven deden er twee ronden over om te bepalen wie er in tweede positie mocht rijden, uiteindelijk won Bol dat duel. De Backer, Van der Heijden en de Brit Chris Woodger hadden alle drie een mooie inhaalrace en slopen iedere ronde wat naar voren. In de vierde van de totaal elf ronden lukt het Van Gerven om voorbij Bol te komen om plek twee over te nemen, waarna even later De Backer Woodger passeerde naar P4. Een ronde later werd de strijd tussen Bol en Van Gerven wat grimmiger. Bij het ingaan van de eerste bocht na start-finish tikte Bol Van Gerven aan, waardoor beide coureurs bijna van de baan schoven. Even later gaf Bol zijn gewonnen plaats echter terug aan Van Gerven, maar had De Backer intussen wel geprofiteerd van de glijer van zijn voorliggers en nam de tweede plek in de race over. Een ronde later wist Woodger voorbij Bol te komen, maar op het rechte stuk won de blauwe MaX5 van Bol het op topsnelheid en pakte hij z’n vierde plek weer terug. De voorsprong van Király was inmiddels opgelopen tot ongeveer een kwart ronde. Hij won de race dan ook met gemak, vóór De Backer, Bol en Van Gerven. Kreijne werd vijfde. Na afloop kreeg De Backer van de wedstrijdleiding een straf van 10 seconden wegens een te hoge snelheid onder de korte periode van Code 60, waardoor hij terugviel naar plek vier in de einduitslag.

De snelste ronde gerekend over beide races kwam niet geheel verrassend op naam van Andras Király met een tijd van 1:59.365 in de elfde ronde van de eerste race.

In de tussenstand van het kampioenschap leidt Király met 237 punten de dans, gevolgd door Kreijne met 226 punten. Derde is Bol met 224, vierde De Backer met 222. De vijfde plaats wordt met 216 punten gedeeld tussen Turcu en Van Gerven.

Team IL Motorsport met coureurs Chris Woodger en Rudy Schilders heeft de leiding in het teamkampioenschap, met 59 punten. Tweede is Team d’Hont met Guido d’Hont en Youri Verswijveren met 55 punten.

De negen evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op vier verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Spa/Francorchamps en Zolder aangedaan. Het resterende programma voor seizoen 2018 ziet er als volgt uit:

Dinsdag 22 mei Assen DNRT
Zondag 24 juni Zandvoort DNRT
Vrijdag & zaterdag 6 & 7 juli Spa/Francorchamps (B) Kronos Events
Zondag 5 augustus Zandvoort DNRT SRW
Zondag 16 september Zandvoort DNRT
Weekend 6 & 7 oktober   Zandvoort Finaleraces + GT4
Vrijdag of zaterdag 12 of 13 oktober         Spa/Francorchamps (B) DNRT Finale

In Nederland en Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. 61 % van alle raceauto’s in Amerika is een Mazda.

De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing. In het nog steeds aan populariteit winnende kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een zeer betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt.